Hernia (HNP) en Ischias

Herkent u een of meer van de volgende klachten?

- Rugpijn met uitstraling in het been
- Een doof gevoel of tintelingen in delen van uw been
- Minder kracht in uw onderbeen of voet
- Pijn met hoesten en niezen, met soms een schietende pijn in het been
- Pijn in uw bil, soms in combinatie met pijn aan de achterkant van uw been

Chiropractie kan helpen als u uitstraling heeft in uw been

• Vaak worden de klachten gevoeld in het been of in de bil. Hierbij kan ook pijn in de rug aanwezig zijn, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. De klachten bij een hernia worden erger met hoesten, niezen of persen. Ook bukken verergert vaak de pijn.

• Zowel een hernia (HNP) van de lage rug als Ischias zijn aandoeningen waarbij er druk is op de zenuw die naar het been loopt. De locatie van de klacht is wel verschillend. Waarbij er bij een hernia druk is op de zenuw vanuit de onderrug (door de tussenwervelschijf) is er bij Ischias sprake van druk op de zenuw (Nervus Ischiadicus) op een andere locatie zoals bijvoorbeeld in de bil (Piriformis syndroom).

Wanneer er sprake is van uitstralende pijn in het been is er niet altijd sprake van een hernia of Ischias. Naast de zenuwen kunnen ook spieren, gewrichten of bloedvaten pijn geven in het been. Uw chiropractor bij Chiropractie Energiek is opgeleid om te kunnen differentiëren tussen de verschillende oorzaken. Hierop wordt uw behandeling of het advies om elders hulp te zoeken afgestemd.

• Tijdens het vraaggesprek en onderzoek kunnen we inschatten of we u kunnen behandelen of dat het in een enkel geval belangrijk is om hulp te zoeken via de huisarts bij een neuroloog. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een conservatief beleid (dus niet door middel van een operatie) de beste optie is voor een hernia (HNP). Onze behandeling richt zich erop om de druk op de zenuw te verminderen, de pijn te verminderen en de beweeglijkheid van de rug te herstellen. Hiervoor hebben we verschillende behandeltechnieken die we afstemmen op u als individu, afhankelijk van de oorzaak en mate van pijn. Een voorbeeld hiervan is de flexie-distractie techniek waarbij de tafel op en neer beweegt. Hierdoor kunnen we ruimte creëren rondom de zenuwbaan. Verder zal de behandeling bestaan uit een serie van ontspannende technieken, oefeningen, advisering en zorgen dat de beweeglijkheid van de rug zo optimaal mogelijk is.

Is chiropractie iets voor uw klacht? Weet u niet of chiropractie u kan helpen met de uitstraling in uw been? Wilt u graag weten welke technieken er zijn om uw klacht te behandelen?